Zimní posily

posted in: zaseto | 0

dohliny-zima-krajina

Dnešní čtení je o posilování fyzické imunity i o dobíjení baterek duševních. O zimní zelenině, o rukou v bahně a o svíčkách. Ať už je krajina pocukrovaná, jako byla před několika dny třeba na severu Čech, nebo zase rozmáčená poněkud nevánočními deštíky a teplotami nad nulou, skýtá nepřeberné možnosti tělesné i psychické posily.

Níže uvedené nechť je však bráno jako inspirace, nikoli jako vážné kázání či nevábně povinné domácí úkoly!

Vitamíny na parapetu – nakličujte semínka a rychlete si zelené natě:

Ano, začalo nám parapetové období. Bez ohledu na to, zda je ten parapet součástí venkovského domku nebo městského bytu, je to místo, kam se teď obrací pohled gurmánův, přichází-li na něj první abstinenční příznaky po něčem čerstvém a zeleném.

Takže: skočte si do prodejny zdravé výživy nebo do zahradnictví a nakupte semínka na nakličování či na pěstování natě. Nejjednodušší, a přitom moc zdravé a dobré to bude s řeřichou!

Budeme potřebovat jen a pouze:

jakoukoli vhodnou nádobku (mističku, hlubší tácek, krabičku od zeleniny…)

kousek vaty nebo více vrstev měkké papírové utěrky

semínka řeřichy  – rovnoměrně je nasejte na vatu

vodu – vatu se semínky průběžně vlhčete

a trpělivost – záleží na druhu semínek a teplotě příbytku, v našem chladném domě to řeřiše trvá minimálně týden, než je ke konzumaci, ve vyhřátém příbytku to bude rychlejší. Vyplatí se dosévat si na pár nádobek postupně, abyste měli stálý přísun začerstva konzumovatelného množství. Nemusí to být velká plocha, klidně v intervalu tří dní osévat dva podšálky nebo malé tácky, abyste mohli postupně zastřihávat dorostlou zelenou nať.

44-zimniposily-rericha

Řeřicha je velmi zdravá rostlinka, díky níž si zejména v zimním období můžeme úžasně posilovat imunitu i zpestřit jídelníček její svěží, křehce štiplavou chutí.

Obsahuje hojně vitamínu C, vitamíny skupiny B, provitamín A, železo, hořčík, vápník, draslík a další minerály. Povzbuzuje, pomáhá proti únavě, je vhodná při nachlazení dýchacího ústrojí i při zánětech močových cest, posiluje krvetvorbu a napomáhá dobrému trávení. Nevaří se (ztratila by živiny i dobrou chuť), používá se jako součást salátů, syrová posypka na hotový pokrm, do pomazánek, na chleba.

Já si většinou kupuji semínka bio-řeřichy od Sonnentoru, ale jinak je to celkem dostupný sáček i v některých supermarketech a samozřejmě v zahradnictví. Přes teplou sezónu je lepší ji pěstovat venku nebo ve skleníku a klidně ve velkém množství, pokud ji tedy stihnete konzumovat rychle:)

Užívejte si sezónní jídla a tradiční speciality:

Kořenová zelenina, cibule, česnek, zelí, křen… lokální, zdravé, zdánlivě „obyčejné“ zázraky.

Zelenina zatepla (pečená, kombinovaná s obilovinami, luštěninami…) nebo i studená, v podobě fermentovaných dobrot – dnes opět stoupajících v popularitě, a to často pod názvem „pickles“, což ovšem není exotika, ale i u nás tradiční kvašená zelenina, typicky třeba zelí s mrkví a cibulí.

Obsahuje spoustu vitamínů a enzymů a (mimo jiné díky blahodárnému působení na střevní mikroflóru) výrazně napomáhá posilování imunity. Dopřávejte si ji pravidelně v menších dávkách, třeba jako takzvanou „oblohu“…

44-zimniposily-pickles

Hledejte a ochutnávejte poklady z krajiny:

Citrusy jsou sice fajn, ale v obsahu vitamínu C je takový šípek hravě strčí do kapsy. Není-li doma nebo v obchodě sušený, stojí za to se vydat na procházku někam dál od silnic a třeba přímo na mezi se „napást“ přemrzlých šípků.

Zimou zasažené (avšak neshnilé!) plody jdou pěkně vymáčknout (ty nahnilé ještě líp, ale…), takže si na nich kysele pochutnáte pěkně bez nepříjemných štětinek. Tuhle outdoorovou marmeládu můžete vychutnávat přímo z keře nebo si jí trochu přidat do termosky s čajem přímo na výletě. A v případě trpělivosti si sklidit i něco s sebou domů.

44-zimniposily-sipky

Sláva zásobám z léta:

Zima je ideální čas na vychutnávání a docenění sušených zásob vlastních, od tetičky nebo koupených – bezinky, lípa, bylinky… skvělí pomocníci proti nachlazení, horečkám, únavě i chmurám.

Další osvědčený posilovač: zjednodušování.

Další pomocníci pro zimní vitalitu jsou nepotravinového charakteru. Vedle zásobování se (u mě například není nikdy dost sklenic se zmíněnými bylinkami) je v zimě osvěžující činností právě opak: zbavování se.

Zima je ideální čas na úklid příbytku. Kdepak, okna nemusí být vyleštěná, spáry mezi parketami nemusí zet prázdnotou a možná se hodí i na pár dní přerušit zápolení s neustále obnovovanými závoji pavučin.

Takže nikoli tradiční domácí úklid, jen zamyšlení se. Možná se některé z nepoužívaných věcí mohou hodit někomu jinému, obsahy šuplat lze značně zredukovat a zjednodušit, zásoby dlouho uskladněných surovin konečně uvařit nebo podarovat, nenošené oblečení věnovat, nepadnoucí knížky pustit na výměnnou stáž, dlouho skladované účtenky přiložit do kamen, načaté pytlíky s rýžemi sesypat do jedné dózy, televizi (pokud se v domácnosti nachází) aspoň na chvíli vypnout a zapálit si svíčku.

Možná to v těchto dnech, kdy často dobíhá hektičnost takzvaného předvánočního úklidu, následovaná kupami balicích papírů a novými předměty hledajícími své místo v regálech a šatnících, zní divně, ale zjednodušení ve smyslu neutápění se ve věcech je tuze osvěžující!

Do hlíny – do sněhu – do bahna:

Staří dobří známí: vzduch a hlína. Zimní krajina je nádherná i beze sněhu a i ve zdánlivě „ošklivém“ počasí stojí za to vyrazit ven. Chce to ale dát tomu víc než čtvrthodinku, neb přehřátý organismus může chvilku protestovat proti vytržení z interiérové letargie a zpočátku se kapky pleskající o čelo nezdají dvakrát poetické.

Musím přiznat, že mě pohled z okna nevábí úplně vždycky, ale vždycky, když tu pohodlnou nedůvěru překonám, zažiju příjemné překvapení. Ať už je to „bezcílné“ potulování po bahnitých polních cestách anebo opožděné dohánění zahrádkového úklidu, po němž jsem obahněna ještě důsledněji. Bahenní lázně v bezprostřední podobě a s mnohonásobným relaxačním účinkem díky čerstvému vzduchu, občasnému přeletu havranů nebo sýkorek, zemitým vůním, nečekaně pestré paletě zimních barev a struktur nebo znenadání vyjasněnému soumraku po šedavém dni.

A jak teprve po návratu chutná horký čaj s cukrovím!

44-zimniposily-krajina2

 

A co dál? To nejdůležitější (to nejosobnější) ponechám nevyřčené, neb do toho se mluvit nesluší.

Ale přeji vám, ať jste spokojení, pokud možno v klidu, odpočinutí a blízko svých blízkých, ať už jakýmkoli způsobem.

 

Leave a Reply