A proto lnu ke lnu

posted in: sklizeno | 0

d-len-nahled

Nejrůznější jedlá semínka jsou pro zimní utužování těla i ducha jako stvořená. Chutná a blahodárná.

Máte doma len? Já skladuji v několika uzavřených sklenicích nenamleté lněné semínko jak hnědého, tak zlatého lnu: ráda je přidávám do kaší, pomazánek nebo posypek na jídla. Jenže v posledních měsících jsem na lněné semínko ze záhadných důvodů většinou pozapomínala a skončilo někde za dózami luštěnin a konzervami rajčat. Do ovesné kaše jsem přihazovala spíš slunečnicová semínka, která není potřeba předem namlít ani je jako vlašské ořechy louskat (či tlouct kladívkem na zápraží v podvečerním soumraku).

A pak jsem po jednom ze svých nezdatných, avšak urputných běhů za dopravním prostředkem shledala, že jsem přecenila odolnost svých šlach a vazů. Zimní období je prý k těmto tělesným součástkám přísnější a bez patřičného rozehřátí se mohou příliš prudké akce vymstít namoženými, nataženými, ba i natrženými úpony i končetinami. To platí jak pro pečlivě trénující sportovce, tak tím spíš pro jedince, jejichž tělocvik sestává jen z víkendových záchvatů zahradního rytí či otloukání omítek. A aby nezůstalo jen u (teoretického) dodržování „maximálního klidu“, utažených obinadel a studených mastiček, vydala jsem se do hlubších potravinových úložišť. A oživujíc si nutriční (ne)vzdělání, zopakovala jsem si o zdravotních přínosech lnu tak šťastné zvěsti, až bych si z toho snad poskočila…

Lněné semínko je významná, úžasně zdravá a v Čechách navíc tradiční plodina, jejíž využití zdaleka nekončilo a nekončí jen výrobou plátna.

Obsahuje omega 3 mastné kyseliny, lignany, bílkoviny,

vitamíny – skupiny B (včetně kyseliny listové), C a E,

minerály – železo, draslík, vápník a hořčík,

vlákninu a (po namočení) tzv. slizové látky.

Díky tomu všemu posiluje imunitu. Pomáhá při žaludečních problémech i zácpě (to je asi jeho nejznámější, ale rozhodně ne jediné zdravotní působení). Je užitečný při očistě organismu (váže a odvádí škodlivé látky), upravuje vysoký tlak a cholesterol. Zlepšuje pružnost šlach a kloubů a kondici pokožky (používá se i pro přípravu obkladů z namočených celých semínek anebo jako olej). Je také dobrým pomocníkem v boji proti virům i v harmonizaci hormonálních výkyvů.

Praktické a chutné zpracování lněného semínka, při kterém tělo využije obsažené vitamíny, minerály a bílkoviny, je pomlít ho krátce před použitím na jemno a pravidelně si ho přidávat do jídla jako výživné zpestření (naopak pokud vás zajímají spíše uvedené trávicí potíže, pak ho spíše využijte nemletý, jen namočený).

Snadno to jde třeba v kafemlýnku. A pak si ho přidávat do kaší a do jakýchkoli pomazánek, na posypku slaných jídel ho promixovat spolu se špetkou oblíbených bylinek, soli a trochou lahůdkového droždí. Lněné semínko má po namočení vysokou schopnost nabobtnat a zahušťovat směsi, takže se dá využít i jako alternativa vajec nebo prostě prostředek ke zvláčnění i zhutnění těst a pokrmů. Len se také často používá také ve formě lněného oleje, nicméně je třeba ho uchovávat v chladu a dbát relativně rychlé spotřeby, protože má tendenci žluknout. V podobě oleje je také chuťově dosti výrazný, takže se buď hodí pojmout ho jako lék, nebo přidat lžičku zastudena třeba do pikantnější pomazánky.

43-len

Teď v zimě je skvělou součástí nejrůznějších kaší – zasytí a přidává živiny.

Na jednoduchou sólo snídani postačí malý šálek jemných ovesných vloček, zalitých horkou vodou (množství vody je třeba vyzkoušet dle vlastní chuti), doplněný polévkovou lžící ořechů či semínek (lněné ideálně předem namlít) a dochucený lžičkou medu či sirupu a špetkou skořice. Misku nechte zakrytou asi 15 minut odstát, ať kaše v klidu zahoustne a zvláční. Jste-li zvyklí kaši vařit a nepotřebujete-li v oné inkriminované čtvrthodince raději běhat po příbytku, zakopávat o uhlák a hledat oděv do práce, pak lze ovesnou kašičku klasicky povařit. A v létě, kdy nemám na teplou snídani ani pomyšlení, si to zjednodušuji ještě víc, a to prostým namočením vloček do studené vody večer předem. Vznikne takzvaná fermentovaná kaše, v poslední době varianta velmi chválená pro své zdravotní přínosy. A doplňování čerstvým nebo sušeným ovocem se samozřejmě meze nekladou!

Tělovýchovná poznámka závěrem: dopravní prostředky ještě nedoháním, ale ranní pobíhání po obydlí mi jde už zase hbitě a do prvního zakopnutí o kamna i bezbolestně. Oproti výchozímu krušnému stavu v „achillově“ oblasti je to zkrátka nesrovatelné. A tak zase lnu ke lnu.

Leave a Reply