Papriky s pohankou a saturejkou

posted in: sklizeno | 0

 

Podzimní kuchyň by neměla zet prázdnotou. Na trzích jsou ještě k dostání poslední letošní české papriky, což je ideální příležitost pro syté, zahřívací jídlo, které v sobě zároveň nese dozvuk letní chuti: plněné paprikové lusky. Nemusíte kvůli nim nutně běžet k řezníkovi pro „mleté“. Vyzkoušejte bezmasou verzi – troufám si říci, že je (kromě jiného) chutnější. A hned pod ní se dočtete o použitých surovinách podrobněji. Uvedený recept vychází na jeden plný hrnec a pro čtyři průměrně hladové strávníky.

 

PLNĚNÉ PAPRIKY – S POHANKOU A SATUREJKOU

časová náročnost: příprava cca 20 minut, vaření 30 minut

 

papriky: 8 velkých (nebo 12 menších) paprik – zvolila jsem sladké, ale klidně zkuste i pálivé

cibule: 2 pořádné cibule

česnek: 2-3 stroužky  

bylinky: aspoň 4 pěkné snítky (větvičky) čerstvé saturejky (nebo čerstvého tymiánu / rozmarýnu / dobromysli, lze nahradit sušenou či mraženou variantou)

sůl, pepř

pár lžic oleje na restování

pohanka lámanka: 200 g v suchém stavu 

tofu: uzené nebo marinované – 200 – 300 g 

 

33-saturejkanapaprice-web

 

1) Lámanou pohanku zalijeme v míse vroucí vodou, přiklopíme a necháme nabobtnat. Lze ji samozřejmě i krátce povařit, ale vzhledem k další tepelné úpravě to není nezbytné.

2) Ve velké pánvi na troše oleje osmahneme všechnu cibuli, postupně přidáme na drobné kousky nakrájené tofu, nadrcený česnek a na jemno nasekané bylinky (část bylinek se hodí nechat vcelku na šťávu). Osolíme a opepříme.

3) Orestovanou směs přesuneme do pohankového základu a důkladně promícháme (můžeme ochutnat a v případě potřeby ještě dochutit).

4) Očištěné papriky – klasicky vcelku, jen bez „záklopek“ čili jadřinců – pěkně napěchujeme připravenou náplní. 

5) Zprudka je osmahneme na pánvi a potom buď přímo v ní, nebo ve větším hrnci, podlité trochou vody necháme podusit spolu se zbylými bylinkami. Trvá to asi 25-30 minut, podle velikosti paprik. Měly by být pěkně měkké, ale ne rozbředlé. 

Co okolo? Dobrá je i jednoduchá, tzv. přírodní verze. Tj. nechat papriky podusit ve vlastní šťávě, případně zvnějšku trochu dosolit a přidat ještě bylinky. Anebo doplnit další cibulku, pórek, trochu hub… Případně – je-li chuť, trpělivost a ingredience – doplnit do hrnce odlehčenou rajskou omáčku třeba z plechovky sterilovaných rajčat. Improvizacím se meze nekladou!

 

Podívejme se teď na použité suroviny, protože jsou to samé poklady. Nejprve pár slov o saturejce. Takhle voňavá a poměrně odolná bylinka má četné přínosy. Je známá jako účinná bylinka proti nadýmání, ale aniž bych tenhle účinek chtěla zlehčovat… byla by škoda na něj saturejku omezit. Fakt je ten, že je pro naše trávení skvělým pomocníkem, kterého naši předkové využívali dávno. Bylinky zkrátka do dobrého, zdravého a příjemně stravitelného jídla neoddělitelně patří. 

Saturejka horská je antiseptická a stimulativní rostlina – tedy funguje jako dezinfekční prostředek (při nevolnostech a těžkém trávení, ale též při bolavém krku) a povzbuzující bylinka při vysílení nebo po nemoci. Používá se jak v kuchyni pro zlepšení trávení i pikantní chuť, tak v kosmetice. Pomáhá třeba i při štípnutí hmyzem. Jako většina bylinek má ráda plné výsluní. V zimě je vhodné ji venku přikrýt chvojím, lze ji nicméně pěstovat i v interiéru. Já ji pěstuji na několika místech: volně v záhonech,  ve velkém truhlíku na balkóně a na zimu si vždycky jednu rostlinu dám v květináči i do kuchyně, aby byla hezky po ruce. Navíc je ve své jednoduchosti velmi dekorativní. 

 

33-saturejkanapaprice2

 

Pohanka tu tvoří základ náplně, nosič chutí a pojidlo. V podobě lámanky je rychle zpracovatelná, nicméně sama o sobě nepříliš lákavá. Tedy geniální surovina pro různé karbanátky, placičky, těsta, palačinky, nákypy a náplně. Poslední dobou se konečně dostává „do módy“, ale v jejím případě by skutečně mělo jít o mnohem víc než módní trend. Pohanka je tradiční i levnou, velmi zdravou potravinou. Obsahuje mnoho minerálů a vitamínů, nejznámější je její obsah rutinu, který prospívá cévnímu systému a současně posiluje účinky vitaminu C. V neposlední řadě je tahle stará obilovina velmi často doporučována právě pro chladnější období roku, protože umí prohřát organismus a posiluje imunitu.

Za vyzkoušení rozhodně stojí i čerstvá pohanková nať: zasejte si trochu neloupané pohanky na zahradu nebo do truhlíku za okno. Roste velmi rychle a je třeba ji sklidit (seříznout, ustřihnout) včas, aby byla chuťově jemná. Mě to nadchlo a používám ji do salátů nebo jako čerstvou posypku na jídlo. A pokud přeroste, vůbec nic se neděje, protože je to skvělé zelené hnojení pro půdu, vytvoří další semena (která se případně i sama „zasejí“) a dokonce takhle nádherně a něžně kvete:

33-pohankakvete

 

 

Tofu můžeme nahradit i tempehem, tedy dalším sójovým výrobkem, který pokrmu dodá (spolu s pohankou) kvalitní bílkoviny. Je to tradiční, fermentovaný výrobek, kterého se není třeba ostýchat. Vždy si jej kupuji v bio-kvalitě a protože je opravdu hodně sytý, jedno přibližně 200 g balení stačí pro dva strávníky anebo z něj v případě podobného receptu nebo směsi uděláte jídlo i pro víc lidí. Mně nejvíce chutná marinovaná varianta.

Nicméně můžeme tuto položku vynechat úplně, ale pak doporučuji nebát se tím hojnějšího dostatku cibulky a koření, za vyzkoušení stojí i dodat špetku tzv. uzené papriky, která nahradí právě tu „uzenou“ chuť tofu / tempehu.

 

Existuje bezpočet dalších variací náplně: zkuste kořeněnou rýži, jáhly, luštěniny (v jejich případě si jídlo o saturejku přímo říká!)… a přizpůsobit tomu i přílohu. Výše uvedené řešení je ale opravdu dobré: kompaktní (dobře se připravuje a náplň při vaření neputuje po hrnci) a šťavnaté. A na rozdíl od syrového masa můžete tuhle náplň během přípravy bez obav ochutnávat a doladit. 

 

Krásné (to znamená ještě sezónní, čerstvé a voňavé) papriky jsem koupila na pražském Havelském tržišti, u „svých“ oblíbených pěstitelů z Litoměřicka. Je to trochu paradox, protože bydlíme na venkově a máme poměrně velkou zahradu, ale mnohé plodiny zkrátka nepěstujeme v tak velkém množství, aby nám všem stačily na mohutnější konzumaci. A navíc, jakkoli je zahradničení jednou z mých nejmilejších činností, denní realita je neúprosná: trávím všední den v kanceláři a zeleninu často dokupuji ve městě, abych ji odtamtud vezla na venkov. Taky se vám to zdá bláznivé? Činím tak ale vybíravě, u několika osvědčených rodinných zemědělců a pokaždé se skoro stydím za to, že jim za jejich práci neplatím dost. A ačkoli zatím využívám „jen“ naši rodinnou zahradu, doplňovanou dílčími nákupy na trzích, jsem také nadšená z ostatních vzkvétajících možností: nejrůznějších bedýnkových systémů a snad ještě víc ze vznikajících KPZek (komunitou podporované zemědělství). Někdy se na ně podíváme detailněji v samostatném článku…

 

Na závěr prozaická poznámka na téma nádobí: Pokud máte velký hrnec se silným dnem, na kterém jste zvyklí i restovat, zřejmě to zvládnete s jedinou nádobou. Mně sice systém „eintopfu“ většinou vyhovuje, ale smažím a restuji raději na osvědčené nepřilnavé pánvi, takže tady si restování připravím raději v ní a papriky pak prostě přesunu do hrnce. Ale taky by to šlo celé odbýt v přiměřeně hluboké pánvi, pravda. Zkrátka: podle svých zvyků, podle dostupného vybavení a podle množství pokrmu. 

 

Dobrou podzimní chuť! 

 

33-saturejkanapaprice-3

Leave a Reply