Delikatesy z podzemí

posted in: sklizeno | 0

p-topinambur2

 

Právě teď začíná období, kdy se hodí přesunout ještě více ke kořenům, a to doslova. Pečená kořenová zelenina se najednou na talířích vyjímá patřičněji než (jen) studené lehké saláty – voní, zahřeje, povzbudí.

Do hry vstupují zajímavé chuťové odstíny i zdravotní přínosy. A co je neméně důležité, kořenová zelenina je právě teď hvězdou lokálního a sezónního charakteru. A to je míněno jako výhra! Měl by to být i jeden z aspektů při rozhodování, co tentokrát vařit (tedy ideálně a co nejčastěji z čerstvých – domácích, tj. českých – konkrétních – neanonymních surovin).

Variací je opět bezpočet, záleží, co zrovna potkáte na záhonech nebo na trhu. Níže uvedený recept je proto spíše nezávaznou inspirací.

 

p-topinambur3

základní materiál:

topinambur

mrkev

řepa

(celer, brambory, tuřín, …)

 

zásadní ochucení:

rozmarýn, libeček, tymián, šalvěj – hojně, výběr dle libosti a dostupnosti

cibule, česnek – nešetřit!

sůl, pepř – jako v císařově kuchyni čili „přiměřeně“

olej – několik polévkových lžic dle množství

 

Zeleninu očistíme a pokrájíme na kolečka a/nebo klínky. Cibuli, česnek a bylinky nasekáme. Vše smícháme ve vhodném pekáčku nebo na vyšší vrstvu na plechu, pokapeme olejem a rovnoměrně osolíme a opepříme. Pečeme přibližně 45 minut při 170 – vždy samozřejmě záleží na typu trouby, na množství pokrmu, na hrubosti krájení i na kuchařově trpělivosti. Jídlo chutná dobře s chlebem nebo rýží, vynikající je s ječnými kroupami, které lze uvařené vmíchat do hotového pekáčku, aby se pěkně obalily vzniklou šťávou a všemi voňavými chutěmi. 

——————————————————————————————————————————————————————————————————————

 

Slunečnice topinambury jsou velmi nenáročné a odolné, ač invazivní vysoké rostliny, jejichž hlízy lze konzumovat jak syrové (chutnají trochu jako oříškové, jemnější kedlubny), tak v různých tepelných úpravách. Často a oprávněně jsou doporučovány při odlehčovacích dietách a také pro diabetiky, protože neobsahují škrob a naopak vysoké množství inulinu. Obsahují také železo, křemík, draslík a vitamín C a celkově jsou oceňovány jejich antioxidační a dietetické vlastnosti.

p-topinambur4

p-topinambur1

p-topinambur5

Leave a Reply